SENDİKALI KADIN
ÖĞRETMENLER
SÖZLÜ TARİH PROJESİ
( SÖTAK )
SORULAR
GİRİŞ
§ Adınız, doğum tarihiniz, doğum
yeriniz?
§ Evli
misiniz? Çocuklarınız var mı?
§ Kardeşleriniz
var mı? Onlar hangi işlerle uğraşıyor?
§ Babanız
ve anneniz ne işle uğraşır (dı)?
§ Anneniz
ve babanızın esas memleketleri neresiydi?
§ Kaç
yıldır öğretmenlik yapıyorsunuz? ( yaptınız, ne zaman emekli oldunuz? )
§ Nerelerde
çalıştınız, örneğin hangi şehirlerde ve okullarda?
§ Şu
anda çalıştığınız okulun adı nedir?
§ Eviniz
okula yakın mı? Hangi semtte oturuyorsunuz? (uzaksa) Nasıl gidip geliyorsunuz?
Arabanız var mı?
§ Eviniz
kira mı? Kiraysa ne kadar veriyorsunuz? Kimlerle yaşıyorsunuz?
A- SENDİKA VE SİYASET
I. Kişisel:
a)
Sendikaya katılma nedeniniz nedir?
§ Bir
çok kadın öğretmen sendikalı değil, sizi diğer kadınlardan farklı kılan hangi
özelikleriniz sendikalı yaptı?
b)
Zamanınızın ne kadarını sendikal
faaliyetlere ayırıyorsunuz?
c)
Aktif üye olmak ne demek? Örneğin bir
aktif üye en çok neler yapar?
§ Aktif
olduğunuz ( veya bu günlerde ) yılları hatırlayıp bir anınızı anlatır mısınız?
En çok neler yapardınız? ( günleriniz, haftalarınız nasıl geçerdi/ geçiyor?)...
II. Aile ve Sendika: (
evli, çocuklu, ebeveynle, anne – babayla veya arkadaşlarıyla oturuyorsa )
a) Sendikâl
hayat ev yaşantısını, özel hayat ve ilişkilerinizi etkiliyor mu? Varsa bir
anınızı anlatır mısınız?
b) Eşinizle/
sevgilinizle nasıl tanıştınız, bize anlatır mısınız?
§ Sendikada
tanışıp evlenmiş veya birlikte yaşayan kaç çift biliyorsunuz?
§ Flört
etme, sevgili bulma, çıkma vb. türden kadın erkek ilişkileri sendikada sıklıkla
rastlanılan olaylar mıdır?
§ Bu
tip ilişkiler sendikada nasıl karşılanır? Örnekler vererek anlatır mısınız?
c) Sendikada
geçirdiğiniz zaman, “ çocuğumla ve evimle yeteri kadar ilgilenemiyorum
gibilerinden vicdanî sorgulamalara, azaplara yol açıyor mu? Anılarınız var mı?
III. Sendika İçi
Yaşam:
a)
Sendikada genellikle ne gibi işler
yapılır?
b)
Sendikada kadınlar genellikle hangi
faaliyetleri üstleniyorlar?
§ Toplantıları
kimler yönetir?
§ Toplantılarda
genellikle kimler konuşur?
§ Eylemleri,
sokak gösterilerini kimler yönetir?
§ Bildiri,
rapor, yazıların içeriğini kimler oluşturur/ yazar? Bu yazıları bilgisayarda
kimler yazar?
§ Sendika
içi eğitimlerde – planlama, sunuş vs. – kadınların bir rolü var mı, varsa
nedir, ne kadar, nasıl?
c)
Sendikadaki kadın öğretmen sayısı nedir? ( şubede, genelde)
§ Bunların
ne kadarı yönetici konumunda, üst düzey yönetici konumunda olan tanıdığınız kaç
kadın sendikacı var?
§ Onlar
o başarıyı nasıl yakalamışlar? Bildiğiniz hayat hikayeleri var mı?
§ Yöneticilik
yapmayı hiç düşündünüz mü?
d)Sendika içindeki toplantılarda kendinizi rahat ifade edebiliyor
musunuz, örneğin toplantılarda rahatlıkla söz alıp konuşur musunuz? Kadınlara pozitif
ayrımcılık yapılmalıdır şeklinde görüşler var? Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
d) Kadınlara
biçilen toplumsal rol genellikle; anaç, duygusal, korumacı, zayıf vb. sıfatlar
olduğu için, bu tanımlar her şeyden önce doğru mu?
§ Sizce
kadınların bu şekilde tanımlanması, onların siyaset yapmalarının önünde engel
oluşturmakta mıdır?
e) Siyasetle
uğraşan bir kadın, diğer kadın ve erkekler tarafından nasıl karşılanıyor?
Anılarınız veya bildiğiniz örnekler var mı?
f) Sendikaya
katılmakta sırf kadın olmaktan doğan engeller var mı? Varsa bunlar sizce neler?
§ Sendikada
aktif olarak çalışan kadınlar genellikle hangi yaştalar? Evli ve çocuklu oranı
nedir?
g) Sendikada
kadınlar arası ilişkiler nasıldır? Örnekler verebilir misiniz?
§ Sendikada
kadınlar arası bir rekabetten bahsedebilir miyiz? Ne tür konularda?
§ Kadınlar
arası hiyerarşi var mı? Varsa bunun nedenleri nelerdir?
ı)
Sendikada entelektüel bir ortam var mı?
§ Sendikada
bir araya gelince akademik konularda konuşuluyor mu? Örneğin okunan bir kitabın
tartışılması, sınıfta çözülememiş bir akademik problemin cevabını sendikal
ortada aramak veya tartışmak, bu anlamda seminerler düzenlemek gibi..
h) Sendikalı
kadınlar sendikaya giderken nasıl giyinir? Veya
en azından böyle bir sorun, bir ön kabul
var mı? (
kadınlar şöyle giyinir, giyinmeli... )
i) Sendikada
aykırı tip olarak tanımlayabileceğiniz kişiler var mı? (kadın ve erkek)
§ Bu
aykırı tipler sendikada nasıl karşılanıyor? Bu tiplere karşı sendikada bir
açıktan veya gizli “kontrol mekanizması” olduğundan söz edebilir miyiz? (
açıktan bir tavır, yönetimden uyarı veya
beden dilinin kullanılması, dışlama vb.)
j) Sendikada hangi konular mahremdir,
konuşulamaz?
§ Sendikanın
nesi sorgulanamaz, hangi konular tabudur?
k) Sendika
içinde feodal ilişki diyebileceğimiz ilişkiler var mı? Örnekler verebilir
misiniz?
l) Sendikadaki
özgür ortamın ve tutumların yaratılamamasına dönük bizzat sendikadan gelen
baskılardan bahsedilebilir mi? Böyle durumlar gözlemliyor musunuz?
IV. Sendika ve Çevre:
a)
Sendikalı bir kadın diğer kadın ve
erkek öğretmenleri nasıl örgütlüyor?
§ Genellikle
kadınlar kadınları, erkekler de erkekleri mi örgütler? Onlara nasıl
yaklaşıyorsunuz, kimleri hedef kitle olarak seçiyorsunuz?
§ Karşılaşılan
sorunlar nelerdir?
§ Kadın
öğretmenlerin örgütlenmesinin önündeki engeller nedir?
*** Sendikal mücadele içinde
yaşadığınız sizi en çok mutlu eden bir olay ile sizi en çok mutsuz eden bir
olayı anlatır mısınız?
B-ÖĞRETMENLİK
I.Kişisel
a)
Öğretmenlik
mesleğini neden seçtiniz?
§
Sizce öğretmenlik önemli bir meslek mi?
§
Başka bir mesleği tercih eder miydiniz? Mesela
neleri?
§
b) Öğretmenliği
kadın mesleği olarak görüyor musunuz?
c) Okulda
yaşanan sorunlar ailenize/ eve/ilişkilerinize
yansıyor mu?
d) Öğretmen olarak hangi özelliklerinizden
memnunsunuz? Hangi kişisel
§
özelliklerinizden memnun değilsiniz?
II.Kadınlık ve
Öğretmenlik
a)
Sınıfta kontrolü
nasıl sağlarsınız?
b)
Kadın öğretmenlerin bu mesleği sürdürürken
zorlandıkları konular var mıdır? Anılarınız var mı?
c)
Bir kadın öğretmen nasıl giyinir? Sizde, şöyle veya böyle giyinilir
şeklinde bir ön kabul var mı?
• Bu
konuda diğer kadın öğretmenlerle aranızda yaklaşım farklılığı var mı?
d)
Öğretmen kadınların, eş olarak seçilme konusunda şansları sizce diğer
meslekleri yapan kadınlardan farklı mı?
Özellikle küçük yerlerde...
e)
Bir kadın öğretmen olarak, okul içinde kendinizi ifade edebiliyor musunuz?
III.Sendika ve
Öğretmenlik
a)
Sendikal çalışmalarınız mesleğinize ve gündelik yaşamınıza yansıyor mu? Örneğin
sendikal faaliyetin öğrettiği becerileri işinizi yaparken kullanmak veya tam
tersi sendikal faaliyetin getirdiği zorlukların işinizi yapmanızı zorlaştırması
gibi olumlu ve olumsuz durumlardan bahsedebilir miyiz?
b)
Okulda yaşanan sorunlar sendikaya
yansıyor mu? Yansıtıyor musunuz?
• Bu
sorunların çözümünde sendikanın bir rol oynadığını düşünüyor musunuz? Örnekler
verebilir misiniz?
IV.Öğretmenlik
a)
“Hiçbir şey olamadıysan öğretmen ol bari.” yargısının nedenleri sizce neler
olabilir?
§
Aileniz de böyle düşünüyor muydu? Anılarınız var
mı?
b) Sizce bu mesleğin maddi (para)/ fiziksel (beden, hastalık
durumları) açıdan getirdiği zorluklar var mı? Varsa neler, bu işi yaparken
nelerin sıkıntısını çekiyorsunuz? Bize
örnekler vererek anlatır mısınız?
c) Mesleğinizi yaparken kontrolünüzü
yitirdiğiniz bir an veya anlar oldu mu? Örneğin, hiç sorunlu sınıfınız oldu mu?
Neler hissettiniz? Nasıl başa çıktınız?
Bize bu konuda bir anınızı anlatır mısınız?
d) Öğretmenlikle ilgili özel çalışmalar
yapıyor musunuz? (ek okumalar, seminerler, öğrenci için malzeme hazırlama, yazılı
soruları, ödev vb.) Bu tip çalışmalara
haftada ne kadar süre ayırıyorsunuz?
e)
Bize öğretmenler odanızı anlatır mısınız? Oraya ait olduğunuzu hissediyor
musunuz?
§
Neler yapılır, neler konuşulur? En çok konuşulan
konular nelerdir?
§
Hangi konularda
çatışma çıkar, küslükler hatta ciddi kavgalar olur mu?
§
Erkek ve kadınlar bu odada nasıl oturur? (Ayrı
ayrı mı otururlar?)
§
Boş derslerinizde ne yaparsınız?
e)
Devletin
ve/ veya okulun resmi politikaları ile sendikanın, kendinizin politikası
arasında bir çatışma/çelişki yaşıyor musunuz?
§
(Resmi
beklentilerle çatıştığınız noktalar nelerdir? Örneğin törenler, müfredat,
anlayış vb.) Çözüm yollarınıza dair birkaç somut örnek verebilir misiniz?
§
İdareyle
(yönetimle) en çok hangi sorunlar yaşanıyor? Bu sorunlar nasıl çözülüyor?
V.Öğretmenlik ve Çevre (veli, semt vb.)
a) Kadın
öğretmen olmak, velilerle ve dış çevre ile
ilişkileri etkiliyor mu? Size nasıl davranıyorlar? Örneğin bu mesleği yürüten
erkeklerden farklı davranıyorlar mı? Anılarınız var mı?
b) Soruşturma
geçirdiniz mi? Bu soruşturmaların nedenleri nelerdi? Nasıl sonuçlandı? Örnekler
verip, sizi en çok etkileyen bir anınızı anlatır mısınız?
***Öğretmenlik
hayatınızda yaşadığınız ve sizi en çok mutlu eden bir olay ile sizi en çok
mutsuz eden bir olayı anlatır mısınız?
C-KÜLTÜR
a) Neler okuyorsunuz? En çok hangi
yazarı/ yazarları takip ediyorsunuz?
§
Öğrencilere okumaları için neler öneriyorsunuz?
b)Yazı yazıyor musunuz? Bunlar yayınlandı mı? Konuşmacı olarak
katıldığınız toplantılar oldu mu?
§
Gazeteleri ve haberleri her gün takip edebiliyor
musunuz?
d)
Kültürel/sanatsal açıdan doyum sağlayabileceğiniz bir
ortamınız/olanaklarınız var mı? Bunu
gerçekleştirmek için neler yapıyorsunuz? Aktif olarak
katıldığınız sanat, hobi, spor vs. çalışması etkinliğiniz var mı?
§
Sinema ve tiyatroya vakit ayırabiliyor musunuz?
§
Panellere ve seminerlere vakit ayırabiliyor
musunuz? Neleri takip etmeye çalışıyorsunuz?
D-MEDYA VE KADIN
I.Sendika,Kadın ve
Medya
a) Medyanın
genel olarak kadına bakışı ile sendikalı kadınlara bakışı arasında sizce bir
farklılık var mı?Anılarınız var mı?
b) Sendikanın
mücadelesini yansıtan olaylar/ haberler
sizce basında ne oranda çıkıyor?
§ Mücadele edilen konular, mücadele
biçimleri, eylemler medyaya ne oranda
yansıyor? İstediğiniz biçimde yansıdığını düşünüyor musunuz?
c) Sendikalı
kadınlar olarak, kadınla ilgili çıkan veya yayınlanan olumsuz haber veya
programlara bir tepkiniz (eylem) oluyor mu? Nasıl? Bir iki örnek verir misiniz?
d)
Kadın sendikacıların televizyon/ radyo programlarına katılma,
gazetelere yazı yazma oranı nedir?
§
Bu konuda sendikanın bir politikası var mı? Yani
kimler bu tip programlara katılabilir, gidip konuşma yapabilir, yazılı veya
geleneksel bir ilke var mı?
E-İSTİSMAR- ŞİDDET- TACİZ- TECAVÜZ- ENSEST
I.Genel
a)
Ülkemizde aile içi şiddet yaygın mı?
Ne tür olayları aile içi şiddet olarak değerlendirirsiniz?
b)
Cinsel taciz deyince aklınıza neler
geliyor, hangi davranışları taciz olarak niteliyorsunuz?
c)
Sizce tecavüz nedir?
§
Aile içi tecavüz kavramını kabul ediyor musunuz?
d)
Okullarda rastlanılan “şiddet”
olaylarına ne gibi örnek verebilirsiniz? Neleri şiddet olarak görüyorsunuz?
Anılarınız var mı?
e)
Hangi durumlar, davranışlar
karşısında şiddet ortaya çıkıyor sizce (evde ve okulda)...
§
Hangi anlarda içinizden şiddet veya ona yakın
duygular geçiyor, nelere çok öfkeleniyorsunuz?
f)
Sizce ensest ilişkiler toplumda yaygın
mı? Bazı verilere göre bu durum bizim ülkemizde oldukça yaygınmış, siz bu
görüşe katılıyor musunuz? Bu konuda bildiğiniz örnek veya örnekler var mı?
g)
Şiddet uygulamanın disiplini sağlamada
bir rolü var mı?
h) Şiddet
uygulayanların cezalandırılması konusunda yasalarımız yeterli mi ? Önlemek için
alınan tedbirler yeterli mi?
i)
Polisin uyguladığı şiddet, kadınlara
ve erkeklere karşı bir farklılık gösteriyor mu? Bu konuda yaşadığınız bir
deneyim var mı?
II.Kişisel
a) Hiç tecavüze uğrayan arkadaşınız oldu
mu? Onunla başına gelenleri paylaştınız mı? Neler yaptınız, sorunu nasıl
çözmeye çalıştınız?
§
Böyle bir durum yaşan kişi ne yapmalı sizce? Biz
bu kişilere nasıl yaklaşmalıyız, neler yapabiliriz?
§
Böyle bir durum sizin başınıza gelseydi ilk
kimle paylaşmak istediniz?
b)
Günün birinde tecavüz gibi bir olayla
karşılaşabileceğinizi hiç düşündünüz mü?
c)
Şiddet içeren bir anınız var mı? (
sokakta, okulda, sendikada, eylemde vb...)
III.Sendika ve Siyasette Cinsel
Şiddet/Şiddet
a) Sendikada
sizi rahatsız eden ve şiddet olarak gördüğünüz olaylar/durumlar oluyor mu?
Anınızı anlatır mısınız?
b) Sendikada
bir şiddete tanık olduğunuzda ne yaparsınız?
c)
Sendikanın şiddet konusunda bir
politikası var mı? Şimdiye kadar bu konuda neler yapıldı? Bu konuya karşı
mücadele yöntemleri nedir? Veya daha fazla bir şeyler yapılmalı mı? Neler
önerirsiniz?
d)
Sendikada veya eylemlerde şiddete,
kavgalara karşı kadınlar ve erkekler nasıl davranıyor? Tutumları nedir?
F-EVLİLİK /BİRLİKTE YAŞAM/ AİLE/ DOĞUM...
Evliyse:
a) Ne zaman evlendiniz? Kaç
yaşındaydınız?...
b) Neden evlendiniz, beklentileriniz
nelerdi?
c) Evlilik sosyal hayatınıza değişiklik
getirdi mi?
d) Nasıl evlendiniz, görücü usulü,
arkadaşlık vb.
e) Evlilik töreni oldu mu? Nasıl? Geleneklere
uydunuz mu?
Genel
( Beraberlik, evlilik, aileyle, arkadaşlarıyla veya yalnız yaşayanlar):
a) Evde kimler yaşıyor? Kaç oda var?
b) Çalışma odası var mı? Bu odayı kimler
nasıl kullanıyor?
c) Siz hangi ev işlerini eşiniz/ birlikte
yaşadığınız kişi veya kişiler hangi
işleri yapıyor? Gündelik rutin nedir bu konuda? Yalnız yaşayan kişiye alttaki soru sorulacak:
§ Gündelik yaptığınız rutin işler nelerdir?
d) Hobileriniz var mı? Neler? Bunlara ne
kadar zaman ayırıyorsunuz?
e) Evin bütçesi var mı? Parayı kim idare
ediyor?
f) Çocuk yapma konusunda özel ilişkide
bulunduğunuz kişiyle aynı yaklaşım içinde miydiniz ya da içinde misiniz?
f) Çocuk bakımı, eğitimi, disiplin
anlayışı gibi konularda eşinizle/ beraberlik yaşadığınız kişiyle aynı görüşte
misiniz?
g)
(
Evde çocuk varsa) Çocukların ev ödevine kim yardım ediyor? Veli toplantılarına
kim gidiyor? ( Çocuğu yoksa)Ya da kim gitmeli kim
yardım etmeli?
h)
Çocuklarınızın evden ayrılma yaşı ne
olmalıdır? Ve hangi durumda ayrılabilirler?
g)
Aile içinde kararları ortak mı
alırsınız? Bu süreç nasıl işler?
h)
Din, politika vb. konularda farklı
şeyler düşündüğünüzde bu sorunu nasıl çözümlüyorsunuz?
a)
Evlilik kurumu konusunda neler ne
düşünüyorsunuz?
b)
Aileleriniz özel ilişkilerinizin ne
kadar içinde?
c)
Hiç boşanmayı/ ayrılmayı aklınızdan
geçirdiniz mi? (veya neden boşandınız, neden ayrıldınız?)
d)
Aldatmak, şiddet boşanma/ayrılma
nedeni olabilir mi? Sizce en temel boşanma/ ayrılma nedenleri nedir?
e)
Aile içinde boş zamanlarınızı nasıl
değerlendiriyorsunuz? Birlikte neler yapıyorsunuz?
f)
Yalnız başınıza genellikle nereye
gidersiniz?
g)
Sendikalı olmak özel ilişkinizi
etkiledi mi?
h)
Kim daha fazla kazanıyor, eşitsizlik
varsa bu durum ilişkileri etkiliyor mu?
i)
Eve sık misafir geliyor mu? Genellikle
kimler gelir, ne kadar sıklıkta, onlara kim hizmet eder?
r)
Her kadın sizce mutlaka bir çocuk
sahibi olmalı mıdır?
s)
(Ailenizle birlikte, eşinizle,
sevgilinizle, arkadaşlarınızla, yalnız) yaşamanız sendikal çalışmalarınızı
ve diğer faaliyetlerinizi etkiliyor mu?
t)
Ev içinde özel yaşantınızı
koruyabiliyor musunuz?
(TV programı, içki, sigara içme, sevgilinizin ve
arkadaşlarınızın eve gelmesi gibi )
§ Giriş çıkış saatlerini etkiliyor mu?
u) Evinizde kendinizi huzurlu hissediyor
musunuz?
G-ÇOK
KÜLTÜRLÜLÜK... DİNSEL/ ETNİK/ CİNSEL KİMLİK
I-KİŞİSEL
a) Kendinizi
hangi kimliklerle tanımlarsınız?
§
Aidiyetlerinizi yani sahip olduğunuz dinsel,
cinsel, etnik, politik vb. kimliklerinizi
önem sırasına göre sıralar mısınız?
b) Farklı
kimliklerinizden hangilerini nerede, nasıl ifade ediyorsunuz, örnekleyerek
anlatır mısınız? Yaşantınızdaki hangi deneyimler bazı kimliklerinizin
başkalarıyla paylaşılmasında engelleyici oldu? ( dinsel, etnik, cinsel )
c) Kimliğinizi
rahat ifade edebiliyor musunuz? Ettiğinizde nasıl bir tepki ile
karşılaşıyorsunuz? (okulda, sendikada, dışarıda vb.)
d) Kimlikleri
açıkça ifade etmenin kazançları ve kayıpları nedir sizce?
e) Sakladığınız
bir kimliğiniz var mı?
f) Kimliklerin
ifade edilememesinde esas problem nedir?
g) Kişiliğinizin
/Kimliğinizin oluşmasında ergenlik döneminde yaşadıklarınızın ne gibi etkileri
olmuştur? Anınız var mı?
h) Kimliklerimizin
resmi hüviyet cüzdanına yazılması sizce şart mı? Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
II-SENDİKA VE ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK
a)
Hangi kimlikler sendikada daha rahat
ifade ediliyor? Sendika gerek örgüt içinde gerekse eğitim kurumlarında çok
kültürlü hayatı sağlamak için nasıl bir politika izliyor?
b)
Kimlikleri ifade etme konusunda
sendikada rahat bir ortam var mı?
c)
Peki sizce hangi kimlikler sendikada
daha rahat ifade edilebiliyor? Sizce hangi kimlik burada hiç kabul görmez?
d)
Sendika kimlik problemlerini çözmek ve
çok kültürlü bir hayatı/dönüşümü sağlamak için
ciddi bir mücadele yürütüyor mu? Neler yapılıyor? Bu konularda
sendikanın politikası nedir?
e)
Çok kültürlülük anlayışının eğitim ve
öğretime yansıyabilmesi ve resmi devlet politikasının aşılması konusunda
sendikanın ne gibi çalışmaları vardır? Örnekler verebilir misiniz? Bu konularda
kişi olarak siz neler yapıyorsunuz?
III-ÖĞRETMENLİK VE ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK
a)
Farklı kültürel kimlikler (din, dil,
cins, etnik yapı vb.) akademik çalışmalarınıza yansıyor mu? Bu konuda sınıfta
neler yaşanıyor, nasıl bir tutum izliyorsunuz?
b)
Kimlikleriniz mesleğinize yansıyor mu?
Yansıtıyor musunuz?
c)
Resmi müfredat içinde yer alan hangi
konu ve yaklaşımların çok kültürlülük anlayışı ile çeliştiğini düşünüyorsunuz?
Örnek verebilir misiniz?
§ Resmi
müfredatta yer alan ve çok kültürlülük ile çelişen konuları nasıl işliyorsunuz?
Somut bir örnek verir misiniz?
d)
Farklı etnik gruptan öğrencileriniz
oldu mu? Bir sorun yaşadınız mı? Nasıl çözdünüz? Anınızı anlatır mısınız?
e)
Öğretmenler odasında veya başka bir
yerde “dışlanan bir kimlik” ile
ilgili olumsuz konuşmalar geçtiğinde nasıl bir tutum alıyorsunuz? Bir anınız
var mı?
f)
Öğrencilerin dini eğilimleri,
söylemleri sınıfta gündeme geldiğinde nasıl bir tutum alıyorsunuz?
(örneğin: oruç tutmamak günahtır, öğretmenim siz oruç tutuyor musunuz? Onlar
Müslüman değil, onlar gavurdur vb.)
IV-AİLE VE ÇOK
KÜLTÜRLÜLÜK
a)
Ailenizde (gündelik yaşamda) Türkçe
dışında kullanılan bir dil var mı?
b)
Kendi ailenizde var mıydı?
§ Kendinize
ait başka bir anadiliniz varsa çocuklarınıza bu dilde konuşmayı ve yazı yazmayı
öğretmek için özel bir çaba harcıyor
musunuz veya bu konuda neler yapıyorsunuz?
c)
Çocuğunuza kimliği konusunda (mezhep,
etnik kimlik) nasıl bir eğitim verdiniz?
d)
Çocuğunuzun kimliği konusunda onu
bilgilendirdiniz mi, nasıl bir tutum izlediğiniz? (mezhep, cinsel kimliği,
etnik kimliği)
§ Örneğin
ailenin bağlı olduğu din veya mezhep hakkında veya etnik aidiyet konusunda
çocuklarınızla özel olarak konuşur
musunuz?
§ Onların
bu aidiyetleri taşımalarını istiyor musunuz?
Neler düşünüyorsunuz? Veya bu konudaki aile içi durum/ tutum nedir?
H-CİNSELLİK
I-Kişisel
a) Cinsellikle kaç yaşınızda tanıştınız?
·
Cinsellikle ilgili bilgileri ilk
kez ne zaman ve nasıl kimlerden
öğrendiniz?
·
Cinselliği öğrendiğiniz o yıllarda
aklınızda kalan anınız var mı?
b) Cinsellikle ilgili tabularınız var mı?
·
Kimlerin yanında rahat soyunursunuz?
·
Kadın cinsel organlarının isimlerini
açıkça kullanabilir misiniz?
·
Cinsellikle ilgili sorunlarınızı
rahatlıkla ifade edebilir misiniz ? Edemiyorsanız nedenleri neler olabilir? (
doktora, anne babaya, sevgiline, eşine vb.)
·
Bir cinsel sorun aktarma ile ilgili
bir anınız varsa anlatır mısınız?
c) “ Sizin namusunuzdan biz sorumluyuz.”
anlayışı size neler ifade ediyor?
·
Bu anlayışa en çok kimlerde, nerelerde
tanık oluyorsunuz?
·
Böyle bir anlayışla karşılaşınca neler
hissediyorsunuz? Ne gibi tepkiler veriyorsunuz? Bu konuyla ilgili bir anınız
var mı?
d) Sarkıntılıklar
ve gösterilen tepkiler üzerine gözlemleriniz nelerdir?
·
Sokaktaki sarkıntılıklara karşı
geliştirdiğiniz yöntemleriniz var mı?
·
Okulda ya da herhangi bir ortamda
sarkıntılıklarla karşılaştınız mı?
·
Çevrenizden ne gibi tepkiler
gözlemlediniz?
·
Sizin tepkiniz ne oldu? Tepkinizi
nasıl değerlendiriyorsunuz?
e) Yasak
ilişkinin bedelini sizce en fazla kim ödüyor? Kadın mı erkek mi? Bu konudaki
gözlemleriniz nelerdir? Varsa bir anınızı anlatır mısınız?
II.Kadın
a)
Genelde kabul edilen kadın rollerinin
benimsenmesi (kadınlar makyaj yapar, zarif giyinmelidir gibi) konusunda ne
düşünüyorsunuz?
·
Kadınların bir etkisi, bir baskısı
oluyor mu?
·
Örneğin saçın çok uzamış, kestir,
boyat, çok modern olmuşsun, makyaj yapman çok hoş gibi yaklaşımlar sizi nasıl
etkiler?
·
Böyle yaklaşımlara karşı nasıl bir
tutumla yaklaşırsınız? Bir anınız var mı?
b)
Kadın veya kız olmak, kız oğlan kız
gelin gitmek ve bunlar gibi düşünceleri nasıl karşılıyorsunuz?
c)
Kadınların cinsel kimliklerini ön
plana çıkararak çeşitli alanlarda avantaj elde ettiğini düşünüyor musunuz?
·
Mesela hangi alanlar?
·
Kadınlar cinselliklerini nasıl yarar
nesnesi haline dönüştürüyorlar veya sizce gerçekten böyle bir şey var mı?
·
Örnek verebileceğiniz çevrede ya da
kendinizde gözlemlediğiniz bir anınızı anlatabilir misiniz?
d)
Bir kadının kocasından dayak yediğini
duyduğunuzda, gördüğünüzde olaya müdahale eder misiniz? Bu konuyla ilgili bir
anınız var mı?
e)
Sendikalı olmanız veya siyasetle uğraşmanız
bekaretle ilgili yargılarınızı nasıl etkiledi?
III.Eğitim
a) Cinsel
eğitimle ilgili çocuklara genel tavrınız nedir?
§ Ebeveyn
olarak cinsellikle ilgili çocuklarınızın
sorduğu sorulara nasıl cevap veriyorsunuz?
§ Cevap
vermekte zorluk çektiğiniz sorular oluyor mu?
§ Bu
konuyu nasıl hallediyorsunuz?
§ Anınız
varsa anlatır mısınız?
b) Genelde
okullarda cinsellikle ilgili ne gibi sorunlarla karşılaşıyorsunuz?
§ Okullarda
çok sık görülen “etek açma” , “sutyen çekme”,
“pandik atma” olayına ilişkin görüşleriniz nelerdir?
§ Böyle
bir durumla karşılaştıysanız nasıl bir tavır takındınız? Ya da karşılaşırsanız
nasıl bir yöntem izlerdiniz tavrınız ne olurdu?
§ Kız
öğrencilerin küçük yaştan itibaren okula süslü gelmeleri, makyaj yapmaları,
eteklerinin boylarını kısaltmaları vb. sıklıkla görülen bir durum mudur? Siz
hangilerine rastladınız, nedenleri neler olabilir?
§ Bu
tip durumlarda nasıl tavır aldınız? Ya da karşılaşmadıysanız karşılaştığınızda
nasıl bir yöntem uygulardınız?
§ Bu
durum karşısında sizin çalıştığınız okulda uygulanan genel yaklaşım nedir? Bir
örnekle açıklar mısınız?
§ Mastürbasyon
yapan bir öğrenciye karşı bir öğretmenin yaklaşımı ne olmalıdır? Başınıza hiç
böyle bir olay geldi mi?
d) Kadın
ve erkek öğretmenlerin karşı cinsten öğrencilerle ilişkileri nasıl olmalı? Bu
anlamda yaşadığınız ya da tanık olduğunuz olaylar oldu mu? Nasıl çözümlediniz
ya da nasıl çözümlendi?
e) Çocuğunuza
cinsel eğitim veriyor musunuz? Sizce kızlara anneler, erkeklere babalar mı bu
eğitimi vermeli? Sizin ailenizde bu konudaki tutum ve yaklaşımlar nedir?
§ Kız
ve erkek rollerini benimseme/benimsetme
konusunda çocuklarınıza küçüklüklerinden itibaren özel olarak
uyguladığınız bir eğitim oldu mu bu konuda nasıl bir tutum yaklaşım içindesiniz?
(Kızlar şöyle oturur, annelerine yardım eder, bu renk kız rengi erkekler
giymez, bu erkek sporudur bunu yapmalısın vb.)
f) Sizce
çocuklar toplusal cinsiyete uygun mu eğitilmeli?
g) Çocukların
karşı cinsle ilişkileri konusunda bakış açınız nedir?
§ Kız
ve erkek çocukları arasında ilişki konusunda bir fark olmalı mı?
§
İlk cinsel deneyimini sizce kaç yaşında ve nasıl
yaşamalı?
§
Çocuğunuzun cinsel tercihi farklı olsa ne
düşünürsünüz ve ne hissedersiniz?
I-YAŞAM STANDARDI
I.Kişisel
a) Ekonomik
koşullarınız hangi ihtiyaçlarınızı karşılamaya yetiyor?
b) Bütçeniz çalışmalardan geri kalmanıza yol
açıyor mu?
II.Sendika
a)
Sendikanın mücadele alanı olarak seçtiği konular nelerdir?
§
Daha çok hangi alanlar için mücadele ediliyor?
Örnek verebilir misiniz?
§
Kadın kimliğine, haklarına dönük politik
organizasyonların ve fikirlerin sendikada belli bir yeri ve ağırlığı var mı?
§
Bunlardan ne kadarı hayata geçiril di? Örnek
verebilir misiniz?
b) Sendikada çalışmanız bütçenizi nasıl etkiliyor?
Somut örnekler verebilir misiniz?
§ Ekonomik koşullarınız sendikada aktif
olarak çalışmanızın önünde engel oluyor mu? Ve böyle örnekler biliyor musunuz?
§ Örneğin sendikaya geldiğiniz günlerde
cebinizden sırf bu iş nedeniyle ne kadar para çıkıyor? Nelere harcama
yapıyorsunuz?
c) Sendikanın geliri nereden geliyor?
§ Örneğin sizin şubenizin aylık geliri
ve gideri nedir?
§ Sendikanın geliri daha çok hangi
harcamalara gidiyor?
§ Bunları biliyor musunuz? ( bilmiyorum
derse ) Bu durumun sebebi sizce nedir?
d)
Sendikada çalışan aktif kadın sayısı geçmiş yıllarla kıyaslandığında artıyor
mu?
§
Kadın ve erkek sendikacıların oranı nedir? Bu
konudaki gözlemlerinizi aktarır mısınız?
e)
Sendikada bir kadın dayanışmasından bahsedebilir misiniz? Yoksa sizce neden
yok?
§
Siyasi grup kimliği kadın dayanışmasının önüne
geçiyor mu?
§
Yönetici kadın olmak kadınlarda bir değişime yol
açıyor mu? ( fiziksel, düşünsel, duygusal vb.) Örnek verebilir misiniz?
J-SOKAK/ DIŞ MEKAN/
EĞLENCE YERLERİ
I.Kişisel
a)
Cinsel kimliğinizden dolayı dışarıda,
sokakta, eğlence mekanlarında sizi rahatsız eden davranışlarla karşılaşıyor
musunuz? Anılarınızı paylaşır mısınız?
§ Yolda,
otobüste vb. yerlerde sırf cinsel kimliğinizden dolayı sizi rahatsız eden
davranışlarla karşılaşıyor musunuz? Hatırladığınız bir anınız var mı?
§ Bu
tip mekânlarda erkeklerin korumacı davranışlarını (örneğin otobüste kalkıp yer
vermeleri) nasıl karşılıyorsunuz?
b)
Tek başınıza gece sokağa çıkıyor
musunuz?
§ Böyle
bir durumda nerelere gidersiniz? Nerelere gitmemeye gayret edersiniz?
§ En
geç kaçta eve dönersiniz?
§ Yalnız
ve kadın olmanız gece dönüş saatinizi etkiliyor mu?
§ Kadın
olmanız eğlence mekanlarını seçişinizi etkiliyor mu? Örneğin yalnız başınıza
eğlenmeye gider misiniz? Veya yanınızda sadece kadın arkadaşlarınız varsa
nerelere eğlenmeye gidersiniz?
§ Sinemaya,
tiyatroya, konsere yalnız başınıza gidiyor musunuz? Gitmiyorsanız bu
seçiminizin nedenleri neler olabilir?
§ Kadın
olmanızın bir rolü olabilir mi?
c)
Giyim konusunda kendinize çizdiğiniz
bir çerçeve var mı?
§ Giyiminizi
seçerken neler etkili oluyor?
§ Gittiğiniz
yere göre giyiminiz farklılık gösteriyor mu? Neden ve nasıl?
d) Dışarıda rahatsız edildiğinizde nasıl tepki veriyorsunuz?
§ Sizin bu tepkilerinize karşı çevreden nasıl tepkiler
alıyorsunuz? Örnek verebilir misiniz?
d)
Sizin yaşam tarzınızı başka yerlerde anlattığınızda çevrenizden
nasıl tepkiler alıyorsunuz?
§ Özellikle
çevrenizdeki kadınlar sizi açıkça ya da beden dilleriyle yargılıyorlar mı? Buna
benzer hislere kapıldığınız anlar oldu mu? Ne zaman, nerede?
§ Hemcinsleriniz
arasındayken de toplumsal bir baskı hissediyor musunuz?
§ En
çok hangi konularda hissediyorsunuz? Ve nerelerde? (sendikada, okulda,
dışarıda)
e)Sokakta karşılaştığınız ve başka bir kadının başına gelen taciz türü
olaylara müdahale ediyor musunuz? Bir anınız varsa anlatır mısınız?
II.Sendika
a) Sendika yöneticilerinin kadınların giyimi konusunda belli bir
yaklaşımı var mı?
b) Kadın öğretmenlerin pantolon giyme konusunda sendikanın
verdiği mücadelede kadınlar ne derece bilinçliydi?
c) Bu mücadeleye ne oranda kadın katıldı? Bu konu nasıl gündeme
geldi? Ve bu başarı nasıl sağlandı?
NOT:
Bu soruları 2004-2005 senesinde hazırladık ve bunları kullanarak bir çok kadınla sözlü tarih çalışması yaptık. İşin başında Tarih Vakfı proje sorumlusu Gülay Kayacan'dan sözlü tarih eğitimi aldık. İlgili kitapları okuduk, tartıştık. İlk uygulamaları
Esas sorularımız; koyu renkle yazılmış olan açık uçlu sorulardır. Onların altında yer alan soruları konuşmanın kilitlenme riskini düşünerek kapı açıcı sorular olarak yazdık ve öyle kullandık.
Bu soruların hepsini bir seferde kullanmaktan ziyade konuşacağımız kişinin profiline uygun olarak buradan seçtiğimiz sorularla bir bağlam çerçevesi oluşturmaya çalıştık ve o şekilde uygulama yaptık.
Esas hedefimiz; ankete benzer bir şey yapmak olmadı hiç bir zaman. Daima anıları toplamaya çalıştık. Anekdot biriktirmeyi hedefledik. Onlardan yararlanarak oyunlarımızı yazdık.
Hepsi özgün sorulardır. Kaynak gösterilemeden, atıfta bulunmadan kullanılmamasını isteriz.
Kadınlar Sahnesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder