Çarşamba, Mart 09, 2016

Menocchio'nun Yargılanması - Karakter Analizi, Saptama ve Doğaçlama

                                   

Yıldız ve Ekin
Bu metni karakter analizi yapmak ve çalışmada ulaşılan saptamaları kullanarak doğaçlamadan bir sahne yaratmak için kullandık. 
İkişerli gruplar halinde önce masa başı çalışması yapıldı daha sonra sahnelemeye geçildi. Sonra sahneleri birlikte değerlendirdik, eleştirdik. Oyunculuk üzerine yeniden düşündük, birikimimize katkıda bulunduk.
...

Engizisyoncu:
Menocchio, inançlarımıza ters düşen konuşmalar yapıyormuşsun. Bunları nerede ve kimlere anlattın? (sorularıyla Değirmenciyi sıkıştırır)

Menocchio:
Birileriyle şaka olsun diye konuştum. Kim olduklarını, nerede ve ne zaman konuştuğumu hatırlamıyorum. (tedbirsizce)

Engizisyoncu:
İman konusunda nasıl şaka yaparsın? İmanla alay edilir mi? Şaka olsun derken ne demek istiyorsun? (sert bir şekilde azarlayarak)

Menocchio:
Yani yalan söyledim. ( beceriksizce)

Engizisyoncu:
Söylediğin yalan neydi? Hadi açık konuş!

Menocchio:
Gerçekten hatırlamıyorum. Bilmiyorum. Birisi yanlış yorumlamış olabilir ama ben hiçbir zaman imana karşı bir şeye inanmadım. İsa'nın çarmıhtan inme gücü olduğuna inanıyorum. İncil'in hakikat olduğuna inanıyorum. Gerçekten de okumuş papazlarla keşişlerin, İncilleri yarattığını, sonra da Kutsal Ruhtan gelmiş gibi yaptıklarını söyledim.

Engizisyoncu:
Ne demek bunlar? Kime, ne zaman söyledin? O keşişler kimdi?

Menocchio:
Sahiden bilmiyorum. (bunalarak)

Engizisyoncu:
Bilmiyorsan niye söyledin?

Menocchio:
Bazen şeytan bizi bazı şeyleri söylemeye kışkırtır...  Tanrının bütün bunları yarattığına inanıyorum, yani toprak, su ve havayı. (tedbiri gözükaralıkla bir kenara atarak)

Gül ve Seher
Engizisyoncu:
Peki, ateş ne oluyor? Onu kim yarattı? (alaycı bir üstünlükle)

Menocchio:
Ateş tıpkı tanrı gibi her yerdedir ama diğer üç element üç kişidir. Baba havadır, Oğul toprak, Kutsal ruh da su.
(ekleyerek devam eder)
Bana böyle geliyor; ama doğru mu bilemem; havadaki o ruhların aralarında savaştığına, şimşeklerin de onların öfkesi olduğuna inanıyorum.
(hemen ardından gecikmiş bir tedbirle)
Ama bu şeylere inanmak istemiyorum.

Engizisyoncu:
Tanrının bir cisim olduğuna mı inanıyorsun? (saldırısını yoğunlaştırarak)

Menocchio:
Tanrının bir cismi olduğunu biliyorum. (kaçamak bir cevap)

Engizisyoncu:
Kutsal Ruhun su olduğunu söylüyorsun; su bir cisimdir; bundan da Kutsal Ruh'un bir cisim olduğu sonucu çıkmaz mı?

Menocchio:
Ben bunlarla teşbih yapıyorum. (sanki biraz böbürlenerek)

Engizisyoncu:
Kayıtlardan anlaşıldığına göre Tanrının, havadan başka bir şey olmadığını söylemişsin. (tekrar saldırıya geçerek)

Menocchio:
Bunları söyleyip söylemediğimi bilmiyorum, ama gerçekten de Tanrının her şey olduğunu söyledim.

Engizisyoncu:
Tanrının her şey olduğuna inanıyor musun?

Menocchio:
Efendilerim, evet gerçekten inanıyorum.

Engizisyoncu:
Ama hangi anlamda? (bunu kavrayamamıştır)

Menocchio:
Tanrının olmak istediği her şey olduğuna inanıyorum.

Engizisyoncu:
Tanrı bir kaya, bir yılan, bir şeytan ya da bu gibi şeyler olabilir mi?

Menocchio:
Tanrı iyi olan her şey olabilir.

Engizisyoncu:
İyi yaratıklar  olduğuna göre demek ki Tanrı da bir yaratık öyle mi?

Menocchio:
Ne desem bilmiyorum.
 .....

Melika ve Yasemin
Kaynak: 
Carlo GinzburgPeynir ve Kurtlar Bir 16. Yüzyıl Değirmencisinin Evreni, Metis Yayınları


Çıkan fikirlerden bir örnek:

Menocchio,  sorgulayan birisidir. Aynı zamanda yaşadığı o karanlık çağda fikirlerini paylaştığı için cesurdur da. Menocchio alt sınıftandır ama ezik değildir. Kendine güvenlidir. Fikirlerini idama gitme pahasına savunur.
Engizisyoncu, otoriter ve inançları konusunda oldukça katıdır. Bir noktadan sonra Menocchio' yu anlamakta zorlanır. Üst sınıfa aittir. Bu nedenle alt sınıfa tepeden bakar. vb.

Bu metin tekst haline Dilara Kahyaoğlu tarafından getirilmiştir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.




Hiç yorum yok: